Niniejszy poradnik pokazuje jak podłączyć kamerę cofania w aucie Mercedes W204/W212 i podobnych, ale ta metoda stosowana może być również w innych autach, innych producentów. Wiadomo – sposób montażu będzie inny, ale logika podłączania sprzętu jest taka sama.
1. AHD kontra CVBS
Różnica między kamerami cofania AHD (Analog High Definition) a CVBS (Composite Video Blanking and Sync) polega głównie na jakości obrazu i technologii przesyłu sygnału:
1. Jakość obrazu:
- AHD: Umożliwia przesył sygnału wideo o wyższej rozdzielczości, nawet do 720p, 1080p, a w niektórych przypadkach nawet 4K. To oznacza bardziej szczegółowy, ostry i wyraźny obraz, co jest istotne przy cofaniu, zwłaszcza w trudnych warunkach.
- CVBS: To starsza technologia analogowa, która przesyła obraz o niskiej rozdzielczości (standardowo 480i lub 576i). Obraz jest bardziej rozmyty, mniej szczegółowy i gorszej jakości w porównaniu do AHD.
2. Kompatybilność:
- AHD: Kamery AHD wymagają kompatybilnych monitorów lub urządzeń obsługujących technologię AHD. Nie działają z tradycyjnymi systemami CVBS, chyba że monitor obsługuje oba standardy.
- CVBS: Jest to powszechny i szeroko stosowany standard, kompatybilny z wieloma starszymi monitorami i systemami.
3. Przesył sygnału:
- AHD: Pomimo wyższej rozdzielczości, sygnał wideo przesyłany jest nadal w sposób analogowy, co pozwala na przesył obrazu na duże odległości (do ok. 500 metrów) bez znaczącej utraty jakości, o ile używa się odpowiednich kabli (np. koncentrycznych).
- CVBS: W tej technologii obraz przesyłany jest również analogowo, ale na znacznie krótsze odległości i z większą degradacją jakości sygnału.
4. Koszt:
- AHD: Zwykle nieco droższe, ze względu na wyższą jakość obrazu i nowocześniejszą technologię.
- CVBS: Tańsze, ale oferujące gorszą jakość obrazu.
Podsumowując, AHD oferuje znacznie lepszą jakość obrazu, co może być kluczowe przy precyzyjnych manewrach, natomiast CVBS jest starszą i tańszą opcją o niższej jakości.
2. Potrzebne narzędzia
Kamera cofania (ja swoją kupiłem na AliExpress – link TUTAJ )
Torx 20
Płaskie narzędzie do podważania i demontażu plastikowych klipsów
3. Montaż kamery cofania – demontaż osłon klapy bagażnika
Rozebranie tapicerki klapy w Mercedesie W204 sedan wygląda podobnie dla modelu przed i poliftowego. W pierwszej kolejności musimy pozbyć się plastikowej osłony klapy – uchwytu, która posiada również lampkę. Przykręcona jest na cztery śrubki T20.
Po odkręceniu i odłączeniu lampki, możemy zdemontować plastikowe klipsy trzymające tapicerkę. Jest ich całkiem sporo, ale nie ma konieczności demontażu wszystkich. Interesuje nas prawa strona.
Po zdjęciu tej tapicerki będziemy mieli dostęp do odkręcenia śrubek (również T20), które trzymają blendę oświetlenia tablicy wraz z przyciskiem otwierania klapy. Dojście od środka nie jest zbyt wygodne, ale odkręcenie nie jest niemożliwe.
Teraz odkręcamy dwie śrubki od strony zewnętrznej
Po odkręceniu czterech śrubek, teraz musimy całą blendę podważyć. Jest ona mocowana na klipsy. Dwa z nich widać od środka klapy (pomarańczowe, widoczne na poprzednich zdjęciach – obok śrubek do odkręcenia). Gdy wyszarpiemy listwę, naszym oczom ukażą się kolejne śrubki. One trzymają bezpośrednio sam przycisk.
By przycisk wyciągnąć, powinniśmy wcisnąć dwa plastikowe bolce, od środka, które pełnią funkcję blokady. Lekko palcami ściskamy je do środka (do siebie) i bez problemu wyjmujemy przycisk. Następnie musimy odkręcić biały mechanizm (przycisk).
Sam przycisk przekładamy do koszyka (ramki) z kamerką i przykręcamy.
Teraz montujemy wszystko w kolejności odwrotnej i zaczynamy podłączanie kabli.
4. Montaż kamery cofania – podłączanie przewodów
Podłączanie przewodów trzeba podzielić na dwa etapy, które zależne są od skrzyni biegów jaką posiadamy:
a) Skrzynia automatyczna – pokazuję to w dalszym etapie – sygnał o włączonym biegu wstecznym pochodzi z komputera, nie potrzebne jest zasilanie z żarówki światła cofania.
b) Skrzynia manualna – wymaga dołożenia sygnału (napięcia) z żarówki światła cofania oraz podłączenia masy. Sygnał z komputera nie aktywuje i nie zasili kamery.
Instrukcja kamerki dokładnie obrazuje powyższe dwa warianty:
Poniższy kabel podłączamy bezpośrednio od żółtej wtyczki w kamerze do żółtej wtyczki w jednostce Android. Odpowiada ona za przekazywanie obrazu. Czerwony kabel odpowiada za zasilanie. W Radiu należy znaleźć przewód, który wzbudza napięcie przy włączonym biegu wstecznym (12V). Oznaczony jest on często jako REV, Reverse, 12V lub podobnie.
Drugi przewód dołączony do zestawu podłączamy do kamerki. W przypadku obu skrzyń, czerpiemy zasilanie kamery za pomocą tego przewodu. Czerwony z powyższego kabla (plus) podłączamy do czerwonego w kamerce i tyle. W przypadku skrzyni automatycznej. Jeżeli mamy skrzynię manualną to oba przewody (czerwony i czarny) podłączamy do źródła zasilania, czyli najlepiej światła cofania.
W przypadku mojej skrzyni automatycznej, podłączam jedynie czerwony przewód z czerwonym i żółty z żółtą wtyczką.
Teraz wystarczy przeciągnąć przewody. Wbrew pozorom nie trzeba za dużo demontować.
Kable z klapy puściłem tym plastikiem, następnie pod tapicerką boczną bagażnika i pod siedzeniem.
Kabelek przeciągamy aż do przodu, pod plastikami i tapicerkami, aż do samego radia. Ja musiałem zdemontować schowek pasażera by przeciągnąć kable bezpośrednio do radia.
Szczegółowa instrukcja wideo dostępna jest w moim poradniku na kanale Youtube: