Moduł ESL inaczej zwany też ryglem to dobre narzędzie antykradzieżowe, ale też potrafi przysporzyć dużo problemów w najmniej spodziewanym momencie. Najczęściej psuje się silniczek, ale niekoniecznie wcześniej daje o sobie znać.
Demontaż modułu ESL W204
Nie będę pisał krok po kroku jak zdemontować taki moduł, ale wrzucę film z mojego kanału YT, na którym pokazuję krok po kroku co trzeba zrobić by wydobyć moduł z kolumny kierowniczej.
Jak wymienić silniczek w module ESL W204?
Po wyjęciu modułu z kolumny kierowniczej i pozbyciu się bolców zabezpieczających (łącznie 4, pokazane na filmie) to w końcu możemy otworzyć nasz rygiel. Będziemy ściągać plecy obudowy.
Kolejnym krokiem będzie odkręcenie widocznej powyżej śrubki, ale! Nim to zrobimy zwróćmy uwagę na pozycję mikroprzełączników i ramienia na kole zębatym. Nie możemy zmieniać tej pozycji, ponieważ chip zapamiętał ostatnią pozycję i jeżeli rygiel będzie np. w pozycji zablokowanej kiedy to demontowaliśmy go w pozycji odblokowanej, to się zawiesi i nie będziemy w stanie już go ożywić bez specjalistycznego programatora.
Gdy już rozłączymy płytkę od modułu, możemy oczyścić i ewentualnie nałożyć nowy smar na zębatkę, a w szczególności miejsce styku silniczka z nią.
W zależności od tego jak trzymaliśmy moduł, tak silniczek może albo zostać w obudowie, albo wyjść razem z płytkę. Wówczas musimy go oczywiście wyjąć. Jest on wciskany, wystarczy użyć troszkę siły.
Wymiana silniczka polega na zakupie nowego i podmienieniu w miejsce uszkodzonego. Składamy wszystko w kolejności odwrotnej.
Przy składaniu pamiętamy o złożeniu wszystko w takiej samej pozycji, w jakiej rozbieraliśmy. Mikroprzełączniki na płytce mogą stawiać opór przy składaniu, ale możemy ich „guziczki” wcisnąć jakimś długim i cienkim śrubokrętem albo innym płaskim narzędziem. Następnie składamy i przykręcamy płytkę.